Friday, October 9, 2015

Shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Rusila Marang Terengganu.

Assalamualaikum.... 

Shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Rusila Marang Terengganu. Selasa | 6.10.2015

*** nota dalam bahasa Melayu / Terengganu



Bab Solat

1. Solat ni ade 13 rukun dan jika kita boleh sembahyang seperti biasa maka wajib kita sembahyang seperti biasa tapi malam ni kite nok terang pasal sembahyang yang dalam keadaan tersepit seperti sedang kene kejor di harimau wajib jugak dia sembahyang mengikut kesempatan dia boleh seperti sedang berlari dia kene sembahyang la cara berlari kalau rukuk tu tunduk skit hok mana dang buat lah.Tp kite ni kalu rima kejor mase tu mayang dok?Rima dok kejor doh pun dok mayang doh congok angok atah gerey pata.

2. Kalau sedang berlari tu dok bulih nok mengadap kiblat tak pe lah tapi mana2 yang boleh buat wajib buat seperti baca Al Fatihah,doh kias la dgn kene kejor penyamun ke tengoh perang ke same la kaedahnya bila kita nok lari dr musuh.

3. Rukun Qauli tidak diuzurkan jika perlu solat dalam kereta cume rukun fe'li dimaafkan kerana pergerakan terbatas bilamana terpaksa solat dalam kereta.

4. Kita ni berat dunia daripada akhirat,bab akhirat ambik ringan sangat bab dunia pagi2 gelap ag turun doh rumoh nok cari pitih nok makang kedaroh tapi bab akhirat dok berapa sungguh nok sebut "Subhanallah" pun payoh doh dalam sehari berat nanang kite ni.

5. Sebut "Subhanallah" je akan dibalas pahala olih Allah bile sebut Allah yg bayar maka xdok sikit la serba serbi banyak lah doh Allah yg bayar kan,bor nyanyi kelulut tu dokrok ade ah 4 rial se lagu bulih pitih.

6. Fardhu kifayah ialah apabila telah dikerjakan olih sebahagian daripada kerja tu telah dilakukan oleh org lain maka tidak wajib doh bagi kita buat semua itu contoh Mandi Kafan Sembahyang Tanam bab mati ni.

7. Bile org mati maka kite kene mandi lah,nok mandi ni kene ngaji ah tp kekadang jadi fardhu ain cth kite berdua sahaja dengan si mati g kelaut hanyut bahang ribut mati kawan kita betullang kite sorang je ade situ maka disitu jadi fardhu ain kepada kita Mandi Kafan Sembahyang Tanam.

8. Leni ramai orang dok sembahyang dok caye tengok kat pital besor nung ah rama ane dok mayang berat nanang org dok sembahyang ni neraka saqar Allah janjikan tapi dok sembahyang smacam asal sakit dok mayang doh bodo dok ngaji kene ngaji ah baru ade ilmu nok mayang time sakit guana.Ni paka dok mayang teruh molek jangan ator tomyam ke tuk,bukuh air cor ke dia balasan org dok mayang.

9. Selain daripada mati syahid maka wajib kene ade Mandi kafan Sembahyang dan Tanam walaupun orang bunuh diri kerana orang bunuh diri bukan kafir cume dia digelar muslim yg asi iaitu hamba Allah yg derhaka pd Allah dan akan menerima azab yang sangat sengsara di akhirat nanti.

10. Kafir zimmi ni jenis kafir yg duduk dinegara islam tapi patuh pada peraturan maka wajib kite uruskan jugok bile dia mati bilamana xdk orang nak urus kafan akan mayat kafir itu tapi kalu kafir harbi yang memusuhi islam ni kite dokleh urus sebab dia dikire jahat.

11. Setiap anak jantan mesti tahu solat jenazah,mesti pandai azan,ni suruh azan dok reti bodo guh tu bukan anok jantan tu bapok walaupun tubuh katang,yang ketiga mesti kene pandai doa selamat tu vary anok jatang tu baru ayahnda ni dok ayahnda sirotollabi tu bukan ayohnda tu neknda dokrok retong hoktu.Yang keempat anok jatang mesti kene pandai takbir raya ni dok org olor mic ye tolok dakpe ah dakpe ah ade kije lah ni berat nanang ni seme jenis khunsa belaka.

12. Gugur dengan beranok ni guane?Beranak ni dia duduk dalam perut sekurangnya 6 bulan keatas dan gugur ni anak yang keluar 6 bulan ke bawah dari perut ibu tu dikire gugur dan bile mati henye wajib Mandi kafan dan Tanam tapi kalau beranak dan mati wajib Mandi Kafan sembahyang dan tanam.



Wallahua'lam pakat share dari page koleksi shortnote kuliah ustaz Azhar Idrus deh dan tunggu sesi soal jawab pula nanti.





3 comments:

  1. Kakak baca sambil senyum tapi banyak juga perkataan baru kakak jumpa
    Susah juga nak faham. Gere pata, nanang, dokrok kakak tak tahu :)
    Nak google tak ada masuk dalam dictionary google pulak hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kan...ade perkataan yang tak faham gak...kena tanye kawan2 orang ganu nie :)

      Delete
  2. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete