Thursday, September 26, 2013

Tips sihat : 6 Tips Untuk Cepat Hamil

Salam sayang semua,

Semalam saya kongsikan dengan anda semua testimoni seorang isteri yang berjaya hamil setelah mengamalkan set kesuburan Shaklee (dengan izin Allah juga).

Jadi hari saya nak kongsikan pulak tips-tips cepat hamil yang telah teruji dengan baik yang layak dan boleh untuk anda pertimbangkan:


1) Rancanglah waktu hubungan anda
Salah satu tips terpenting untuk cepat hamil adalah dengan merancang waktu untuk melakukan hubungan dengan pasangan. Sperma dapat hidup selama maximum 5 hari di dalam rahim. Kerana itu untuk meningkatkan kebarangkalian terjadinya kehamilan, lakukan hubungan 2 hari sebelum masa ovulasi/ keluarnya sel telur. 

Untuk mengetahui bila terjadinya ovulasi, ada beberapa cara yang dapat digunakan:
- sistem kalendar
- suhu badan / body temperature
- pengeluaran cecair lendir serviks
- dan yang terbaru, strip penguji masa subur (biasanya dapat dibeli di farmasi terdekat)

2) Berhenti merokok dan minuman beralkohol
Berdasarkan kajian yang dikeluarkan oleh ESHRE (Human Reproduction & Embryology) di Barcelona, minuman beralkohol dapat menurunkan kebarangkalian wanita untuk cepat hamil secara normal sebanyak 44% dan 28% untuk wanita yang merokok. Bahkan merokok bukan sahaja menurunkan peratusan untuk hamil, malah ianya akan meningkatkan risiko kepada janin yang dikandungkan.

3) Ambillah vitamin
Untuk cepat hamil, ambillah vitamin secara konsisten dan disertakan dengan jenis-jenis makanan yang mengandungi zat-zat yang sangat-sangat diperlukan untuk kesuburan. Dan kedua-duanya harus amalkan....anda dan juga pasangan anda. Antara contoh vitamin yang menggalakkan kesuburan ialah

Vitamin C - dipercayai dapat meningkatkan kualiti sperma
Vitamin E - dapat meningkatkan kesuburan para suami dan isteri.

Dan wanita yang mengamalkan pengambilan asid folik, akan meningkatkan lagi kebarangkalian untuk cepat hamil berbanding mereka yang tidak mengambilnya. Asid folik juga berperanan penting dalam pembentukan otak janin di dalam kandungan kelak. Bagi anda yang sedang dalam usaha unutk cepat hamil, ambillah vitamin anda bermula daripada sekarang.

4) Pilihlah posisi yang tepat ketika berhubungan
Untuk pasangan yang sangat mendambakan kehadiran cahaya mata, missionary adalah posisi yang paling disarankan untuk cepat hamil. Posisi ini memungkinkan penetrasi yang cukup dalam sehingga rahim dapat meyimpan sperma untuk waktu yang lebih lama. Dan...sebaiknya hindari posisi woman on top, kerana akan mengurangkan kemungkinan rahim untk meyimpan sperma. (menaip sambil blushing...)

5) Kawal berat badan anda
Berat badan yang normal atau seimbang dapat meningkatkan peluang terjadinya kehamilan. Sering kita dengar sebahagian besar pasangan yang memiliki masalah dengan berat badan, umumnya juga akan menghadapi masalah untuk cepat hamil. Ini kerana, berat badan berlebihan akan membawa pengaruh yang kurang baik bagi kesuburan anda. Jadi, usahakanlah untuk mencapai berat badan yang ideal terlebih dulu unutk meningkatkan peluang anda untuk cepat hamil. Anda boleh cuba Set Kurus Shaklee yang saya sediakan.

Dan...sebaliknya, jika terlalu kurus juga membawa pengaruh negatif yang sama...Jadi bagi anda yang mempunyai berat badan terlalu ringan, berusahalah unutk menaikkan berat badan anda secara sihat. Dan saya sarankan anda mengambil Mealshake, B Complex dan Vita-lea. Dan saya akan guide anda. In Shaa Allah...

6) Amalan berdoa kepada Allah
Perlu diakui setiap rancangan dan kejadian ini Allah yang menentukan. Puas kita merancang dan berusaha tapi kita lupakan Allah. Allah adalah tempat kita sebagai hambanya mengadu memohon pertolongan.



Rose Azadir
Shaklee ID : 933408
SMS / Whatsapp : 012 577 9380
FB : rose azadir
E-mail : rose_azadir@yahoo.com / razadir@gmail.com





6 comments:

  1. ohh agent shaklee rupenye..hye..sy dtg membalas kunjungan awk :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye saya agent Shaklee, Tq singgah sini yer..kalau nak beli mane2 vitamin Shaklee leh cari saya, In Shaa Allah, harga super duper jimat...

      Delete
  2. Nice tip..tq...
    Ni balas junjungan awk....salam knal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal... Tq singgah sini yer..kalau nak beli mane2 vitamin Shaklee leh cari saya, In Shaa Allah, harga super duper jimat...

      Delete
  3. Replies
    1. Tq singgah sini yer..kalau nak beli mane2 vitamin Shaklee leh cari saya, In Shaa Allah, harga super duper jimat...

      Delete