Monday, January 13, 2014

Info Sihat : Parut, Bagaimana Terjadi dan Jenis-jenisnya

Assalamualaikum...

Cerita pasal kulit dan parut pula ;)

Apakah Kulit?

Kulit merupakan organ homeostasis yang penting. Ia merupakan organ manusia yang paling besar yang memiliki berat sekitar enam paun. Kulit bertindak sebagai rintangan di antara persekitaran luar dan dalam badan iaitu sebagai pemisah. Kulit berperanan melindungi otot dan organ manusia.

Sebarang kesan luka, kecederaan, pembedahan dan lain-lain trauma boleh menyebabkan pembentukan tisu-tisu parut yang hodoh sehingga boleh menjejaskan keyakinan diri seseorang.

Bayangkan sehelai sutera halus. Hanya carikan kecil boleh mengubah segala keindahannya.

Dan sebagai manusia, kita selalunya berdepan dengan insiden-insiden yang boleh mencacat celakan kulit kita tidak kira kecil atau besar.

Parut yang ditinggalkan tidak terlalu teruk jika ia bertenggek di tempat-tempat yang masih boleh dilindungi.

Tetapi selalunya kebanyakan orang akan melakukan pelbagai cara bagi merawat parut berbanding menyembunyikannya begitu sahaja di bawah pakaian yang labuh.


Bagaimana Parut Terjadi?

Pembentukan parut merupakan sebahagian daripada proses penyembuhan semula jadi tubuh selepas kecederaan. Ia terhasil daripada proses biologi pembaikan luka kulit dan lain-lain tisu.

Rata-rata luka, kecuali yang terlalu kecil akan mencetuskan beberapa darjah parut sama ada ia berpunca daripada kemalangan, penyakit, keadaan kulit seperti acne (jerawat) atau pembedahan.

Pelbagai faktor mempengaruhi bagaimana kulit seseorang mendapat parut. Sudah tentu kedalaman dan saiz luka atau kelar serta lokasi kecederaan akan memberikan kesan terhadap ciri-ciri parut.

Bagaimanapun, usia, keturunan, jantina dan etnik, semuanya turut memberikan impak terhadap bagaimana kulit anda bertindak balas.


Jenis-jenis Parut

1) Keloid : Tisu parut keras, menonjol dan tidak teratur pada kulit yang sering kali membesar dari segi saiznya, melangkaui sempadan kecederaan asal. Ia sering kali terbentuk apabila kecederaan penyembuhan atau insisi pembedahan adalah tegang. Lama-kelamaan, ia boleh menjejaskan pergerakan seseorang.

2) Kontraktur : Jika kulit anda terbakar, anda mungkin akan mempunyai parut jenis ini yang menyebabkan kulit menegang dan menjejaskan keupayaan untuk bergerak. Parut kontraktur juga akan masuk jauh ke dalam dan memberikan kesan terhadap otot-otot serta saraf.

3) Parut hipertrofik : Parut merah dan menggelembung yang lebih kurang sama seperti keloid tetapi tidak melepasi sempadan kawasan yang tercedera.

4) Parut jerawat : Jika anda ditumbuhi jerawat yang teruk, anda juga mungkin mempunyai parut. Terdapat pelbagai jenis parut jerawat dari lubang yang dalam ke parut yang mempunyai sudut atau berbentuk tajam seperti ombak.

Tahukah anda Shaklee mempunyai rangkaian suplemen yang dapat membantu mengatasi masalah parut? Antara suplemen yang boleh membantu ialah ESP, B Complex, Vitamin C, Vitamin E, GLA dan beberapa lagi.

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau pesanan.



Rose Azadir
Shaklee ID : 933408
SMS / Whatsapp : 012 577 9380
Facebook : www.facebook.com/rose.azadir
Blog : http://ibu2ahmad.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment