Saturday, February 22, 2014

Testimoni MealShakes Shaklee : Selepas Minggu Kedua Selsema dah Tiada, Selera Makan Meningkat

Assalamualaikum...

Salam Sabtu semua, apa aktiviti hari sabtu anda? Saya cam biasa jer, mengemas, memasak dan jadi tarzan haha...dok menjerit kat anak yang kecik tu, suka sangat memanjat hehe...Orang kata anak yang lasak, anak yang bijak kan?

Sambil santai2 hari nie, jom layan Testimoni MealShakes yang sangat sesuai untuk anak2 yang ada masalah sembelit, picky eater cam anak saya.


Perubahan yang nampak pada anak Puan nie ialah pada minggu kedua selepas anak beliau minum MealShakes Shaklee.

Antaranya ialah selsema makin kurang, batuk pun semakin kurang. Yang paling menggembirakan hati ibu ialah bila tengok selera anak semakin bertambah.

MealShakes Shaklee sememangnya salah satu produk yang dihasilkan oleh Shaklee untuk kanak-kanak walaupun ia sebenarnya ia boleh diamalkan oleh orang dewasa juga.

Buat yang masih belum kenal, MealShakes Shaklee ini juga sebenarnya multivitamin dalam bentuk serbuk dan sangat sesuai untuk mereka yang sukar untuk menelan pil/tablet.
  • Ia mengandungi 19 jenis vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh badan untuk tumbesaran yang sihat
  • Merupakan sumber terbaik serat dan protein
  • Membekalkan kalsium harian untuk badan
  • Indeks glisemik rendah membuatkan glukosa dilepaskan secara perlahan-lahan dan teratur bagi kegunaan sel badan.

Tapi kenapa ada yang kata MealShakes Shaklee tak sesuai untuk kanak-kanak?



Isu 1: MealShakes Shaklee ada Maltodextrin

Isu utama yang diperkatakan adalah disebabkan MealShakes Shaklee mengandungi  Maltodextrin didalamnya. Jadi sebelum menuduh Mealshakes Shaklee tidak selamat, kita kenalah tengok dulu apa itu Maltodextrin.

Maltodextrin adalah bahan tambahan (additive) yang biasa digunakan dalam makanan yang diproses sebagai "thickener" atau "filler". Tapi hakikatnya Maltodextrin adalah sejenis karbohidrat complex yang biasanya diekstrak dari beras, jagung, kentang, barli dan gandum. Jadi maltodextrin ini bukannya bahan kimia yang dihasilkan dalam makmal atau kilang. Ia diekstrak dari bahan asas kita juga. Ia memang biasa dijumpai dalam protein shake seperti MealShakes Shaklee sebab ia diperlukan untuk membekalkan 'glucose' dengan cepat kepada badan disebabkan sifatnya mempunyai Indeks Glisemik tinggi.

Memang ia bukanlah makanan yang sihat kerana disebabkan Indeks Glisemiknya yang tinggi, Maltodextrin akan diserap dengan cepat oleh badan dan ditukarkan menjadi 'glucose' dimana jika tidak digunakan oleh sel badan, ia akan bertukar menjadi lemak. Itu sahaja keburukan Maltodextrin. Makanya, jika nak ambil makanan yang mempunyai kandungan Maltodextrin yang tinggi, ambillah selepas anda bersenam kerana ketika itu badan anda memerlukan 'sugar' atau 'glucose' dengan cepat dan Maltodextrin boleh bekalkan kepada tubuh anda.


Isu 2: Kandungan gula 'sugar' dalam MealShakes Shaklee

Isu kedua yang diperkatakan adalah kandungan gula atau 'sugar' dalam MealShakes Shaklee. Ia menjadi isu kerana dipelekat 'Ingredients' pada MealShakes Shaklee tertulis untuk serving per 100g, MealShakes Shaklee membekalkan 47.1g gula yang mana agak tinggi untuk kanak-kanak.

Ya, ia memang tinggi jika kita beri anak kita makan 100g MealShakes Shaklee sehari. Tetapi panduan pada botol MealShakes Shaklee sendiri sudah tertulis Serving Size yang dicadangkan hanyalah 34g dimana ia mengandungi cuma 16.0g gula. Memang Shaklee sendiri tidak suruh ambil 100g sehari. Shaklee cuma suruh ambil 34g sehari iaitu bersamaan dengan 1/4 cup.

Jadi adakah MealShakes Shaklee yang tidak selamat atau kita sendiri tidak ikut panduan makan yang betul?


Isu 3: MealShakes Shaklee tidak sesuai untuk anak bawah 4 atau 6 tahun

Jika ditanya kepada kebanyakan pengedar Shaklee, ramai yang akan jawab MealShakes Shaklee boleh diberikan kepada anak berusia anak 1 tahun ke atas. Jadi isu ketiga yang timbul adalah Shaklee tidak pernah menyatakan ia selamat untuk kanak-kanak berusia 1 tahun. Apa yang anda harus tahu, serving size 34g dicadangkan oleh Shaklee itu adalah panduan umum untuk orang dewasa dan anak yang sudah bersekolah yang sudah mempunyai sistem penghadaman yang matang.

Jadi semestinya usia 1 tahun sistem penghadamannya masih belum matang. Disinilah ibu harus menggunakan kebijaksanaan ibu sendiri. Untuk anak-anak bawah 4 atau 6 tahun, jika mahu diberikan MealShakes Shaklee, kita ada pandungan pengambilan yang khusus. Panduan pengambilan ini diselaraskan mengikut umur anak supaya tidak membebankan sistem penghadaman anak yang masih belum matang.

Tapi pada saya itu bergantung kepada penilaian ibu. Jika anda tidak yakin walaupun sudah ada panduan pengambilan MealShakes Shaklee yang betul mengikut umur anak anda, usah diberikan kepada anak anda. Tapi jika anda yakin, Pastinya MealShakes Shaklee menjadi pilihan yang tepat untuk kesihatan seharian anak anda.

Lagi Testimoni MealShakes Shaklee :
1) Testimoni MealShakes Shaklee : Selera makan anak meningkat dengan MelShakes Shaklee
2) Testimoni MealShakes Shaklee : Sangat sesuai untuk anak yang picky eater macam anak saya
3) Testimoni MealShakes Shaklee : Tengok lengan anakku..makin bam bam

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau pesanan dengan harga super best.



Rose Azadir
Shaklee ID : 933408
SMS / Whatsapp : 012 577 9380
WeChat : ibu_2ahmad
Facebook : Rose Azadir


0 comments:

Post a Comment