Tuesday, June 17, 2014

Info Sihat : Apakah Water Retention dan Vitamin Shaklee yang Bantu Menyelesaikan Masalah Ini

Assalamualaikum....

Hari nie saya nak berkongsi cerita berkenaan masalah water retention.

Apakah Water Retention?

Water retention atau pengekalan air juga dikenali dengan istilah yang lebih perubatan, edema. Ini adalah satu keadaan yang terhasil apabila kebocoran air ke dalam tisu badan daripada darah. Dalam keadaan biasa, cecair yang mengalir dari tisu badan melalui sistem limfa - rangkaian tiub seluruh badan yang membuang sisa dan bahan-bahan luaran dan mengosongkan kembali ke dalam aliran darah.

Masalah pengekalan air timbul apabila cecair tidak dikeluarkan oleh sistem limfa dengan betul, ia di simpan dalam tisu badan dimana ia menyebabkan bengkak (edema). Pengekalan air dalam badan adalah yang paling biasa di kaki, tetapi ia boleh berlaku pada tangan, lengan, rongga abdomen (ascites) dan di sekitar paru-paru (dikenali sebagai edema paru-paru).


Jenis-jenis Pengekalan Air

Terdapat dua kategori utama pengekalan air, edema umum dan edema setempat. Edema umum merujuk kepada bengkak yang berlaku di seluruh badan manakala edema setempat merujuk kepada bengkak di bahagian-bahagian tertentu badan.

Pengekalan Air dan Berat Badan

Ia adalah sangat biasa bagi orang dewasa yang sihat walaupun mengalami turun naik berat badan kerana pengekalan air, yang mencakupi banyak turun naik hari-hari pada skala. Walaupun kebanyakan orang boleh mengekalkan sehingga lima paun "tersembunyi" berat air dalam cecair semula jadi yang mengelilingi sel-sel, yang dikenali sebagai cecair tambahan sel, orang-orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau mengalami obesiti boleh menyimpan lapan hingga sepuluh pound.

Pengekalan Air dan Menopaus

Sebagai wanita memasuki menopaus, hampir 90% akan mendapat berat badan dari perubahan dalam hormon. Walaupun kebanyakan wanita menjangka akan mengalami hot flashes, ramai yang terkejut dengan perubahan berat badan.

Walau bagaimanapun, berat badan tidak berkaitan dengan pengekalan air tidak semestinya tidak sihat kerana ia membantu menyediakan badan daripada osteoporosis dan penyakit lain. Cuba beri tumpuan kepada kesihatan dan mengekalkan gaya hidup yang aktif dan pengekalan air dan kembung umumnya akan menyelesaikan sendiri dalam tempoh beberapa bulan.

Pengekalan Air danTekanan

Tekanan darah tinggi dan pengekalan air pergi tangan dalam tangan, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan terlalu banyak cecair dalam saluran darah biasa atau dari air biasa dalam saluran darah sempit. Tekanan darah mengukur daya darah terhadap dinding saluran darah anda, dan jika ia kekal tinggi dari semasa ke semasa dipanggil tekanan darah tinggi. Oleh itu, adalah sangat penting untuk menguruskan tahap cecair yang boleh memberi kesan kepada tekanan darah.

Apa punca dan penyebab terjadinya "Water Retention"?

Punca pengekalan air dalam tubuh bergantung kepada pelbagai faktor termasuk pengambilan garam yang tinggi, sebagai reaksi kepada cuaca panas, graviti, kekurangan pemakanan, terbakar serta selaran matahari dan sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu. Kehamilan, pil perancang seperti pil, kitaran haid dan putus haid juga diketahui menyebabkan pengekalan air badan.

Vitamin Shaklee bagi masalah Water Retention.

Jika anda ada masalah berat badan disebabkan water rentention, Shaklee mengesyorkan anda untuk mengambil Alfalfa yang mana sangat membantu mengatasi masalah berat badan yang disebabkan oleh water retention. Manakala Herb-Lax pula bagus untuk singkirkan lemak yang telah dibakar oleh Lecithin (membakar lemak2 di badan). Oleh itu ketiga-tiga vitamin ini sangat sesuai untuk anda amalkan bagi membantu dalam masalah ini.


Tambahan lagi berat badan anda akan lebih cepat turun sekiranya anda mengamalkan pengambilan air kosong  2-3 liter sehari, melebihkan makanan tinggi serat dan mengambil makanan dalam kalori yang betul.









Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau pesanan.


Rose Azadir
SMS /Whatsapp : 012 577 9380
Facebook : Rose Azadir 
E-mail : razadir@gmail.com 

0 comments:

Post a Comment