Thursday, July 11, 2013

Beza ESP dan Soya Biasa

Salam,

ESP? susu soya kan? same je la cam susu soya biasa yang kat kedai-kedai? senang nak cari. Nie antara soalan-soalan yang selalu saya terima tentang ESP. Ari nie saya nak share beza antara ESP dan soya biasa.

ESP ialah protein....kenapa protein penting?

  • sebab protein adalah makanan terpenting untuk badan kita. tubuh badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibodi, enzim, hormon, hemoglobin dan sel-sel. Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsinya seperti membina sel-sel baru, menggantikan tisu-tisu badan yang lama @ tua dengan tisu-tisu yang baru, menggantikan tisu-tisu yang rosak @ cedera dengan tisu-tisu yang baru.
  • Apa yang BEST tentang ESP? merupakan sumber "Protein Lengkap" dengan amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian. Berasaskan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol dan terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yang aktif, disamping membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormon yang sempurna. ESP juga membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah. Kandungan lemak dalam ESP sangat minimum iaitu (1gm) dan tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah, Dan paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.                                                                    

  • Kelebihan ESP menjadikan kulit muka cantik, halus gebu dan berseri, bantu hilangkan parut jerawat di muka. Memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih, menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur. Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan ESP juga menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.
  • ESP jika di ambil bersama suplemen-suplemen lain akan bantu menyerapan yang lebih baik semua suplemen yang kita ambik...cepat menyerap dan kesan yang lebih baik berbanding mereka yang tak ambil bersama ESP.

7 Kriteria/Panduan/Quideline untuk memilih suplemen Soy Protein

  • Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik - kenapa soybeans mesti ditanam secara organik? sebab kajian penanaman secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan dan dari segi kajian sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates, jadi amatlah penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans nie.
  • Soybeans tu mestilah Non GMO (tak dihasilkan secara genetic) - kenapa soy protein mestilah non genetik engineered? sebab secara umumnya soybean yang dari jenis genetic nie adalah murah untuk dihasilkan (nie lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural) dan kebanyakan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos dan semestinya menggunakan soybean yang dihasilkan secara genetic. Dr, Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan.

  • Soy Protein itu mesti mengandungi 9 asid amino perlu - ini ciri yang amat penting, badan memerlukan kesemua 9 nie untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, enzim, If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30% and many important body functions are delayed or stopped.
  • Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan dengan alcohol. Alcohol tu haram, satu hal jugak kan tapi kalau dicuci dengan alcohol ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone up to 88%! Sedangkan isoflavone itu diperlukan untuk mengurangkan risiko cancer paru-paru, etc. Isoflavones juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan hormon dan menaikkan berat tulang.

  • Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan- Soy yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

  • Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan- Amino acids sangat sensitive dengan suhu yg panas. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result.

  • Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur calcium..kenapa?- Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein itu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium.
Credit to : Shaklee Golden Lounge

Rose Azadir
Shaklee ID : 933408
SMS : 012 577 9380
FB : rose azadir
E-mail : rose_azadir@yahoo.com
Blog : http://ibu2ahmad.blogspot.com

2 comments:

  1. Done following yr blog.

    Thanks singgah blog saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ to you sis. If nak beli suplemen Shaklee cari saya ye, leh bagi special price..

      Delete