Friday, June 7, 2013

Vitamin B Kompleks (B for Beauty)



Salam,

Hari nie saya nak cerita mengenai Vitamin B Kompleks, vitamin nie ade dalam set Skincare Shaklee cam yang saya pernah ceritakan pada entry saya yang lepas.

Adalah anda selalu merasa letih? kebas? kerengsaan usus? gemuruh? kemurungan? paranoia, lemah dan lesu? stress? Haa itu adalah di antara simptom-simptom kekurangan Vitamin B Kompleks.

B Kompleks berfungsi sebagai;
* Menukar makanan kepada tenaga
* Melawan tekanan
* Membantu tumbesaran
* Merawat rambut gugur & beruban
* Baik untuk mata
* Mencegah anemia
* Meredakan senggugut
* Meredakan alahan

 Nie antara kandungan vitamin B Kompleks;


1) Vitamin B1 - Menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma.

2) Vitamin B2 - Memproses asid amino dan lemak, Juga membantu mengaktifkan Vitamin B6 dan asid folik.

3) Vitamin B3 - Membantu mengurangkan kolesterol di dalam darah dan pengaliran kolesterol dalam darah, membantu dalan kesihatan kulit yang baik, membantu sistem pencernaan. Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar untuk menjadikan seseorang pysco/sakit mental.

4) Vitamin B5 - Membantu mengurangkan stress fizikal/mental, membantu mengurangkan penuaan pramatang

5) Vitamin B6 - Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin di dalam otak kerana ketidakseimbangan serotonin akan menyebabkan depresi.

6) Vitamin B9 - Bersama-sama dengan Vitamin B12, Vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter as well as aktiviti mengurangkan depresi di dalam badan.

7) Vitamin B12 - Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depresi, tidak tenteram.

Ade macam-macam fungsi Vitamin B Kompleks nie kan, untuk kita wanita bekerjaya or surirumah yang sibuk ngan anak-anak n kerja rumah, remaja, lelaki, tua muda, semua boleh amalkan pengambilan Vitamin B Kompleks nie...Jangan tuggu lama-lama...

Berminat?
Boleh hubungi saya;
Rose Azadir
Shaklee ID : 933408
SMS : 012 577 9380
E-mail : rose_Azadir@yahoo.com
Blog : http://ibu2ahmad.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment