Tuesday, May 27, 2014

Info Sihat : 4 Penyakit Kronik yang Disebabkan oleh Kegemukan/Obesiti

Assalamualaikum...

Tahukah anda, obesiti bukan sekadar menyebabkan kita nampak berisi, tapi ia juga lebih bahaya dari tu. Obesiti boleh membuatkan kita menjadi berisiko tinggi untuk pelbagai penyakit kronik. Jom baca kat bawah nie.

1) Kencing manis

Kencing manis dikatakan disebabkan oleh ketidak bolehan tubuh menghasilkan insulin secukupnya untuk menukar glukos kepada tenaga. Tapi tahukah anda, root cause perkara ini terjadi adalah sebab lemak dah banyak sangat dalam salur darah sejak the first time kita overload tubuh dengan makanan rapu dan berlemak.

Bila salur darah overload, insulin tetap dihasilkan tapi tak dapat nak lalu melepasi salur darah sebab salur darah jadi sempit. Lama-kelamaan insulin stuck dalam salur darah. Lama-lama pankreas akan terima signal, kita tak perlukan as much insulin. Bukan salah organ tubuh kita, tapi salah kita sebab kita yang overload tubuh dengan makanan yang tak sihat sejak zaman kanak-kanak.

2) Sakit jantung

Pernah tak dengar orang yang family history takda sakit jantung. Tiba0tiba dia diserang sakit jantung stage 3 salur darah tersumbat, tinggal satu jer salur darah jantung yang masih available. Itu pun stage kronik. Ia adalah disebabkan gaya pemakanan kita yang banyak makan makanan berlemak dan bergoreng dan tambahan kita tiada usaha memecahkan lemak.

3) Sakit Sendi

Osteoarthritis ialah sejenis sakit sendi yang boleh dirasai di sendi lutut, pinggang dan belakang. Berat badan yang tinggi akan meningkatkan risiko sakit sendi sebab sendi-sendi ni terpaksa tampung berat badan yang melebihi had BMI dan menghauskan tisu-tisu yang sepatutnya melindungi dan menyokong sendi-sendi ini.

4) Kanser

Bila terlalu banyak lemak dalam darah, hormon estrogen akan meningkat. Hormon estrogen bagus, tapi kalau banyak sangat boleh membawa penyakit seperti kanser payudara, kanser usus dan kanser2 lain.



Kurus bukan sekadar untuk nampak cantik dan gorgeous malah ia membantu kita sihat. Bila badan sihat, baru boleh uruskan anak, rumah tangga dan macam-macam lagi.


Rose Azadir
SMS / Whatsapp : 012 577 9380
Facebook : Rose Azadir
E-mail : razadir@gmail.com


3 comments:

  1. Assalam..
    Salam ziarah dari www.teratakusang.com
    terima kasih atas kunjungan lalu....

    ReplyDelete
  2. salam..satu info yang menambah pengetahuan.. :)

    ReplyDelete
  3. Salam, thx sudi singgah sini Iza n zaza...

    ReplyDelete