Friday, May 23, 2014

Info Sihat : Gout - Sebab, Akibat dan Cadangan Suplemen Shaklee yang Membantu

Assalamualaikum...

Hari nie saya nak berkongsi tentang satu penyakit yang agak popular di kalangan kita iaitu GOUT.

Gout adalah keadaan dimana berlaku keradangan yang menyakitkan di tendon, sendi dan ianya membengkak. Sendi metatarsal-phalangeal di tapak kaki adalah tempat biasa terjadi. Ia mungkin gout biasa atau mungkin tanda-tanda penyakit lain seperti batu karang, urate nephropathy dan tophi. Ia disebabkan oleh tahap asid urik dalam darah yang menghablur dan disimpan di sendi tendon serta tisu sekeliling.



Istilah "gout" berasal daripada perkataan bahasa latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.



Punca Gout

Gout boleh berlaku disebabkan beberapa faktor termasuk pemakanan, genetik dan masalah di buah pinggang. Ia adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik akibat asid urik (iaitu bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin (protein)); berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit.

Pemendapan asid urik ini lama kelamaan akan menghasilkan hablur garam dan hablur inilah yang mencetuskan rasa sakit sendi. Ia juga dipanggil masalah bengkak sendi yang daripada tapak ibu jari kaki, menular ke sendi lain pada kaki dan tangan.
 
Banyak makanan tinggi protein seperti makanan laut, kekacang, daging merah dan daging organik tinggi purine. Pemecahan purine dalam makanan ini akhirnya boleh menyebabkan gout. Purine ditukarkan ke bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak. Kajian yang dijalankan menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.

Cara mengatasi
  • Amalkan diet rendah purine. Sederhanakan pengambilan makanan berprotein yang mengandungi purine. Contoh: organ dalaman (paru, hati), bilis, sardin, herring, telur ikan, kekacang, alkohol, lemak haiwan, asparagus, bunga kobis, cendawan dan yis (roti putih dan roti manis)
  • Ceri dan strawberi dikatakan mampu mengurangkan asid urik.
  • Minum banyak cecair, terutamanya air, untuk mencairkan dan membantu proses penyingkiran urate.
  • Kawal berat badan - kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan menyingkirkan asid urik.
  • Bersenam

Gout dan Vitamin C



Pesakit gout perlu mengambil vitamin C secara sederhana. Kajian menunjukkan pengambilan vitamin C mampu mengurangkan 45% risiko gout.

Vitamin C adalah uricosuric semula jadi, yang bermaksud bahawa ia membantu buah pinggang menyingkirkan asid urik. Walau bagaimana pun, ia akan menyebabkan peningkatan asid urik dalam buah pinggang dan air kencing yang boleh meningkatkan risiko batu karang.

Vitamin C juga adalan asid askorbik. Pengambilan Vitamin C yang berlebihan boleh menyebabkan air kencing menjadi lebih berasid yang ketara boleh meningkatkan risiko batu karang.

Ia boleh dikurangkan apabila pesakit mengambil air masak yang mencukup. Ideal dos: 500mg-1000mg sehari sahaja. Jika pesakit gout hendak mengambil melebihi 1000mg sehari, disarankan berbincang dengan doktor terlebih dahulu.

Cadangan Suplemen Shaklee

Selain Vitamin C, pesakit gout juga boleh mengamalkan suplemen-suplemen berikut:
  1. Vivix - mengimpak 4 mekanisme anti penuaan. (melindungi dan membaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel)
  2. Omega Guard - Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit.
  3. Alfalfa - untuk menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak.
  4. Performance Drink - memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak dehydrate.
Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau pesanan.


Rose Azadir
SMS / Whatsapp : 012 577 9380
Facebook : Rose Azadir
E-mail : razadir@gmail.com

1 comment: