Wednesday, May 21, 2014

Info Sihat / Makanan Rohani : Ikhtiar Untuk Merawat Demam Panas

Assalamualaikum...

Bagi pasangan suami isteri kebanyakan pernah merasai betapa susahnya menjaga anak yang mengalami demam panas. Saat suhu badan anak melepasi paras 38 darjah celcius selepas diukur dengan alat pengukur demam maka perasaan runsing dan risau serta penuh pengharapan untuk melihat anak-anak mereka kembali normal seperti hari yang sebelumnya.


Pengalaman menyediakan ubat bontot, mengelap badan anak setiap masa, memandikan anak diwaktu dinihari adalah ikhtiar ibubapa untuk mengelakkan suhu badan anak menjangkau suhu yang terlalu tinggi. Itulah kepentingan ilmu asaS pengubatan anak-anak sangat penting kepada ibubapa.

Berdasarkan pengalaman, disaat suhu badan anak melebihi 39 darjah celcius, maka ibubapa pasti akan membawa anak mereka ke wad kecemasan dengan harapan usaha mereka akan dibantu para doktor yang pakar dalam bidangnya.

Tapi apa yang terjadi ialah, hanya jururawat yang terus sahaja memandikan anak mereka dalam suasana yang biasa bagi mereka dengan tujuan untuk mengelak suhu badan anak terus menjadi naik,ibubapa yang runsing terpegun sambil berdoa agar anak mereka sembuh seperti biasa. Akhirnya dengan izin Allah sembuhlah anak mereka menggunakan kaedah tersebut.

Pengalaman ibubapa mungkin tidak sama antara satu sama lain.Namun begitu dalam bidang pengubatan Islam, terdapat cara yang boleh kita amalkan serta ikhtiarkan untuk merawat penyakit demam panas ini seperti berikut:

DOA YANG DIBACA

1. Al-Fatihah

2. Selawat Syifa’



ASAS 4

3. Ayat 21 hingga 24 surah al-Hasyr

ASAS 8  AL-HASYR 21-24
4. Doa demam panas

demam1

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, Dengan nama Allah Yang Maha Besar, kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan peluh yang mendidihkan darah dan kejahatan kepanasan neraka”

KAEDAH RAWATAN

Bacakan kesemua doa dan ayat di atas, kemudian dihembuskan atas segelas/sebotol air dan diberi minum kepada pesakit. Pesakit juga boleh dilapkan dengan sebahagian air ini.

Sumber : feryco.com dari As-Syifa’ Melaka


Rose Azadir
SMS / Whatsapp : 012 577 9380
Facebook : Rose Azadir
E-mail : razadir@gmail.com

0 comments:

Post a Comment